Više od 100.000 artefakata, uglavnom keramike iz dinastije Ming, pronađeno je na dvije olupine brodova potonulih prije 500 godina.
Ove olupine u Južnom kineskom moru otkrivene su na dubini od jednog i pol kilometara, što je prvi put da je Kina pronašla ovako duboke olupine. Olupine brodova označene su kao “Broj 1” i “Broj 2”, a pronađene su na dva mjesta međusobno udaljena 20 kilometara na sjeverozapadnoj kontinentalnoj padini kod Sanye na otoku Hainan.
Olupina Broj 1 sadrži veliki broj keramičkih artefakata naslaganih, dok se čini da je nešto raniji Broj 2 bio uglavnom namijenjen uvozu drva. Otkrića su objavili arheolozi iz Kineske nacionalne uprave za kulturnu baštinu (NCHA). Lokacije je pronašao tim s Instituta za znanost i inženjerstvo dubokog mora Kineske akademije znanosti (IDSSE) prošlog listopada, a istraživanje sada provodi tridesetak tamošnjih stručnjaka, kao i iz NCHA-inog Nacionalnog centra za Arheologija i Muzej Južnog kineskog mora.
Smatra se da jedna olupina leži razbacana na površini od 10.000 kvadratnih metara. Iako je teret vidljiv, čini se da je većina broda ostala zakopana u pijesku i još čeka iskopavanje i nova otkrića. Analiza izvađenih uzoraka pokazuje da se teret izvozio i datira iz vremena 11. vladara dinastije Ming, cara Zhengdea (1506.-21.). Plavo-bijeli porculan, komadi celadonske keramike, zelena glazirana keramika i drugi stilovi keramike pronađeni na tom mjestu potječu iz dvaju proizvodnih centara, u Jingdezhenu i Longquanu.
Brodolom Broj 2 datiran je u vrijeme vladavine Zhengdeova oca, cara Hongzhija (1488.-1505.). Broj keramičkih ostataka daleko je manji, ali je na tom mjestu pronađen veliki broj sačuvanih drvenih trupaca.
Serija od 50 podvodnih ronjenja podmornicom s ljudskom posadom planirana je na lokacijama tijekom sljedećih 12 mjeseci, a roni se malim podmornicama Shenhai Yongshi (Deep Sea Warrior) i Fendouzhe (Striver) sa znanstveno-istraživačkih brodova Tansuo 1 i Tansuo 2. Nakon što se istraživanja završe, program predviđa iskapanja i konzervacije za obje olupine.
Ova otkrića ključni su dokaz drevnog pomorskog puta svile i veliki napredak u povijesnim studijama kineske prekomorske trgovine i plovidbe. Otkriće brodova koji su izvozili iz Kine i uvozili u Kinu u istom području pokazuje važnost rute i pomažu u proučavanju recipročnog toka pomorskog puta svile.