Standardni navoji ventila za ronilačke boce

506

Dva tehnička naziva za dvije vrste navoja ventila ronilačkih boca nisu baš poznata svim roniocima i vlasnicima ronilačkih boca, ali dobro su ih zapamtili oni koji su na žalost imali probleme pri punjenju i rukovanju ronilačkim bocama.

¾ NPS anglosaksonska je oznaka za navoj ventila i grla ronilačke boce, dok je M25x2 metrička oznaka navoja ventila i grla ronilačke boce. Rezultat su procesa standardizacije izrade ronilačkih boca, a vezana su uz ISO, US i EU standarde.

Ronilačke boce su u upotrebi još od 19. stoljeća te je u to vrijeme svaki proizvođač imao svoj navoj već prema svojim potrebama i mogućnostima. Tadašnje boce karakterizirao je srazmjerno mali radni tlak (do maksimalno 150 bara) te su ventili uglavnom bili konusnog navoja, a promjeri rupa ovisili su o veličini boca te ništa od ventila i boca nije bilo međusobno zamjenjivo. Kao i uvijek u vrijeme ratova i svjetskih sukoba, ukazala se potreba za međusobnu zamjenu i izmjenu pojedinih dijelova te su SAD, Velika Britanija i Kanada tijekom Prvog i Drugog Svjetskog rata postigle dogovor o jedinstvenom navoju i njihovom standardu.

Prvi ronilački sportski spremnik bio je čelični i koristio ½” NGT (National Gas Taper). Navoj na boci nije imao O-ring, bio je konusan i brtvilo se teflonskom trakom. Pojavio se početkom 1950-ih pa sve do 1960-ih godina pod imenom US divers, AMF Voit.

Tijekom sljedećih godina najčešće korišteni navoj kod ronilačkih boca postao je ¾” NPS (National Pipe Straight). Korišten je i na čeličnim i aluminijskim boca za sve litraže boca. Obzirom da se sportsko ronjenje u Europi proširilo iz SAD-a, navoj je i na europskim bocama bio ¾” NPS kod svih proizvođača osim La Spirotechnique i licencne kuće Đuro Đaković. Zanimljivo je da su se i u tim ranim godinama La Spirotechnique i Đuro Đaković odlučili za navoj M25x2 koji je tek kasnije postao ISO i europski standard za sve ronilačke boce.

International standard ISO 13341 iz 1997. za prijenosne plinske spremnike uvodi navoj M25x2 za spoj ventila i ronilačke boce. Kasnije, Europskom normom EN 1089-2 iz 2002. godine sve nove boce i ventili proizvedeni u europskim zemljama dobivaju navoj M25x2 i tu počinju problemi pri korištenju, servisiranju i zamjeni ventila na ronilačkim bocama.

Naime, problem je što su ¾”NPS i M25 x 2 vrlo slični navoji sa sličnim korakom i istim kutom profila navoja 600. Razlika je samo u promjeru navoja od 1.8 milimetara.

Navoji ¾”NPS i M25 x 2 vrlo su slični navoji sa sličnim korakom i istim kutom profila navoja 600, a razlika je u promjeru navoja od 1.8 milimetara
Navoji ¾”NPS i M25 x 2 vrlo su slični navoji sa sličnim korakom i istim kutom profila navoja 600, a razlika je u promjeru navoja od 1.8 milimetara

Promjer navoja u boci ¾”NPS je za 1,8 milimetara veći od promjera navoja u boci M25x2. Posljedično tome ventil s navojem ¾”NPS ne možete postaviti u bocu s navojem M25x2 i tu pogreške nema, ali na žalost ventil s navojem M25x2 možete vrlo lagano zaviti u bocu s navojem ¾”NPS. Ventil lagano ulazi u navoj i potrebno je tehničko iskustvo da se osjeti labava veza između ventila i navoja u boci te zaključi da se ne radi o istom navoju. Tehničkim laicima se čini da je spoj čvrst i ispravan kad zavijanjem ventil dođe do kraja navoja te se malo zategne i stoga zamjenu ventila smatraju ispravnom.

Često se događalo da se za staru bocu naručio novi ventil te se tako dovelo u prije pomenutu situaciju da novi ventil M25x2 bude zavijen u staru bocu s navojem ¾”NPS. U tom slučaju vijčani spoj ne može podnijeti opterećenje i doći će do razaranja spoja. Prilikom razaranja vijčanog spoja i izlijetanja ventila možemo samo zamisliti posljedice koje može nanijeti ventil kada ogromnom brzinom leti prostorom te na svom putu lomi sve ispred sebe. Drugi je problem ronilačka boca koja ostaje bez ventila te kroz rupu počinje kuljati komprimirani zrak velikom brzinom. Rupa bez ventila postaje mlaznica “raketnog motora”, a ronilačka boca “raketni projektil” bez stabilizatora koja nepredvidivo mijenja smjer i kreće se okolnim prostorom te svojom masom i brzinom lomi sve što joj se nađe na putu i tako sve do nestanka goriva, odnosno dok sav komprimirani zrak ne iziđe iz ronilačke boce.

Od 1977. godine u počecima primjene ISO norme 13341 dogodilo se mnogo nesreća pri punjenju i transportu ronilačkih boca zbog pogrešnog navoja M25x2 na ventilu i ¾” NPS u ronilačkoj boci i to diljem svijeta, od Europe do Australije. Mnoge su prošle bez tragičnih posljedica, a mnoge su završile ozljedama pa čak i sa smrtno stradalima. Zbog velike zračnosti vijčanog spoja obično do razaranja spoja između ventila i boce dolazi za vrijeme punjenja, i to negdje kada tlak prelazi 150 bara ili neposredno nakon punjenja pri prenošenju boca. Ali, moguće je da do incidenta dođe i kasnije, pri nekom kasnijem transportu.

Potrebno je naglasiti da do razaranja vijčanog spoja između ventila i boce može doći i ako je korišten ispravan navoj i to u dva slučaja. Zbog dugogodišnje upotrebe, korozije ili prodora mora dolazi do oštećenja navoja te je zračnost izašla van tolerancija. U tim slučajevima incident je nepredvidiv i može se dogoditi u svakom trenutku dok se boca puni, dok je skladištena napunjenja, dok se izmješta ili transportira. Drugi slučaj je mehanički udar u ventil koji ne treba posebno pojašnjavati.

Zbog svega navedenoga svaki ronilac mora biti svjestan da su ronilačke boce koje koristimo, a danas se pune na 200 do 300 bara, posude pod tlakom koje sadrže veliku količinu plinova. Nagla ekspanzija tih plinova iz bilo kojeg razloga ima efekt eksplozije koja može imati tragične posljedice. Zbog toga je potrebno rukovati ronilačkim bocama i transportirati ih u skladu s pravilima koja su propisana za posude pod visokim tlakom.

Ispravan dosjed ventila u navoju na boci - dosjed ventila M25x2 u ronilačku bocu s navojem M25x2 gdje su profili navoja ventila i boce dosjeli pravilno jedan u drugoga te je zračnost vijčanog spoja unutar dozvoljene tolerancije od 0,4 milimetra pa spoj pravilno drži i može podnijeti silu preko 9 kN (900 kgf) pri tlaku od 200 bara koja djeluje na ventil i gura ga van navoja u boci
Ispravan dosjed ventila u navoju na boci – dosjed ventila M25x2 u ronilačku bocu s navojem M25x2 gdje su profili navoja ventila i boce dosjeli pravilno jedan u drugoga te je zračnost vijčanog spoja unutar dozvoljene tolerancije od 0,4 milimetra pa spoj pravilno drži i može podnijeti silu preko 9 kN (900 kgf) pri tlaku od 200 bara koja djeluje na ventil i gura ga van navoja u boci
Neispravan i opasan dosjed ventila u navoju na boci - dosjed ventila M25x2 u ronilačku bocu s navojem ¾”NPS gdje su profili navoja ventila i boce dosjeli nepravilno jedan u drugoga te je zračnost vijčanog spoja van dozvoljene tolerancije i prelazi jedan milimetar pa spoj ne može podnijeti opterećenje iznosa 9 kN(900 kgf) pri 200 bara te dolazi do nasilnog razaranja vijčanog spoja (trganja profila navoja na boci i ventilu) i izlijetanja ventila iz navoja ronilačke boce ogromnom snagom i brzinom
Neispravan i opasan dosjed ventila u navoju na boci – dosjed ventila M25x2 u ronilačku bocu s navojem ¾”NPS gdje su profili navoja ventila i boce dosjeli nepravilno jedan u drugoga te je zračnost vijčanog spoja van dozvoljene tolerancije i prelazi jedan milimetar pa spoj ne može podnijeti opterećenje iznosa 9 kN(900 kgf) pri 200 bara te dolazi do nasilnog razaranja vijčanog spoja (trganja profila navoja na boci i ventilu) i izlijetanja ventila iz navoja ronilačke boce ogromnom snagom i brzinom

Kako izbjeći tehničke pogreške prilikom zamjene ventila?

Prilikom rastavljanja boca i ponovnog sastavljanja ronilačkih boca zbog testiranja ili eventualnog čišćenja moguće je da, ako se radi o različitim bocama i ventilima, dođe do katastrofalne greške. Stoga pažljivo pročitajte oznake na bocama!

Oznaka DOT –3 AL znači da je boca aluminijska s navojem ¾” NPS. Oznaka DOT –3 AA znači da je boca čelična s navojem ¾” NPS. U slučaju boce po ISO standardu postoji oznaka M25x2. Ako ne vidite oznake na boci možete izvesti mjerenje promjera navoja na boci pomičnom mjerkom. Međutim, ako niste sigurni, najbolje je prepustiti stvar profesionalnom stručnjaku u ruke, a ovaj članak i svoja saznanja shvatiti kao dio opće ronilačke tehničke kulture i Vaše mogućnosti kontrole opreme.

Više o ovoj temi možete pročitati u devetom broju SCUBAlife magazina.

+ posts

Neven Lukas je instruktor tehničkog ronjenja s više od 50 godina ronilačkog iskustva i prvi Hrvat koji je primljen u "Međunarodnu akademiju podvodnih znanosti i tehnika". U svojoj karijeri stekao je više od 20 različitih ronilačkih certifikata, obučavao stotine ronilaca (CMAS, PADI, IANTD), uključujući i suradnju s vojskom i policijom.