Iako se ronjenje smatra rekreacijom u kojoj se uživa vrlo polako i smireno, postoje natjecanja “Formula H2O” koja su sve zastupljenija te privlače sve više poklonika. Naime, radi se o jurnjavi podvodnim skuterima!
Ipak, prvenstvena namjena podvodnih skutera nije jurnjava, već pomoć prilikom ronjenja, smanjenje potrošnje zraka zbog lakšeg i bržeg kretanja, a neke ronilačke destinacije (neke olupine ili špilje) gotovo je nemoguće obići bez skutera. Skuteri su tako danas postali sve uobičajeniji rekvizit čak i rekreativnih ronilaca, a tehnički ronioci gotovo redovito imaju (koriste) podvodni skuter.
Iako je rukovanje podvodnim skuterima razmjerno jednostavno, oni su ipak namijenjeni prije svega roniocima koji već imaju nešto iskustva (ovdje se misli na rekreativce), jer je rukovanje podvodnim skuterom, ako već niste potpuno sjedinjeni s osnovnom ronilačkom opremom, ipak dodatna vještina. To ne znači da već nakon dvadesetak urona ne možete opušteno uživati u vožnji podmorjem, naprosto, to ovisi o spretnost pojedinog ronioca te o zahtjevnosti određenog urona.
Svakako valja istaknuti da su se danas već profilirali podvodni skuteri s kojima tehnički ronioci ni ne pomišljaju krenuti u ekspedicije, kao i oni o kojima rekreativci također ni ne razmišljaju (uglavnom zbog cijene). Ovu podjelu, osim cijene, diktiraju mnoge performanse, a ključna je zapravo maksimalna dubina urona. Rekreativna ronjenja i tako se obavljaju maksimalno do 40 metara dubine pa su oni skuteri koji idu do 40 metara u načelu rekreativni.
Rekreativni skuteri
Radi se dakle o mnoštvu proizvođača i modela podvodnih skutera koje jednostavno nije moguće sve pobrojiti, ali budimo iskreni, veliki broj njih niti ne zaslužuje biti predstavljen. Neki zbog loše kvalitete izrade, a neki zbog slabih performansi nedovoljnih za normalan zaron.
Važno je napomenuti da su i cijene rekreativnih skutera šarolike i kreću se u rasponu od oko 1500 kuna do oko 12.000 kuna. Naravno, s većom cijenom uglavnom se i karakteristike važne za ronjenje poboljšavaju.
Profesionalni skuteri
Ove ćete skutere zaista rijetko vidjeti na rekreativnim uronima. Naime, znatno su skuplji, teži i veći od “rekreativnih” skutera, a koriste se uglavnom za tehničko ronjenje. Tako se često prilikom obilaska većih olupina koriste ovakvi skuteri da bi se u jednom uronu obišlo što više. Također, kod nekih speleoronjenja upotrebom ovakvih skutera omogućena je dalja penetracija budući da ronilac troši manje energije i plina za disanje iz spremnika. Stoga su ovi skuteri sofisticiraniji, pouzdaniji, ali i znatno skuplji te su njihove performanse daleko iznad potreba rekreativnog ronjenja.
Važno je reći i da su svi profesionalni ronilački skuteri neutralno plovni ili im se plovnost može prilagoditi do neutralne, tako da kad otpustite komande uređaj ostaje pored Vas kao “vjeran pas”. Kod ovakvih uređaja važan je i maksimalni doseg s jednim punjenjem, što kod rekreativnih nije toliko bitna značajka.
Nešto što također izdvaja profesionalne od rekreativnih skutera je i upravljanje. Naime, gotovo svi modeli profesionalnih skutera balansirani su za upravljanje jednom rukom, što kod većine rekreativnih nije slučaj. Cijene profesionalnih ronilačkih skutera uglavnom počinju od 20-ak tisuća kuna na više.
Više o ronilačkim skuterima možete pročitati u trinaestom broju SCUBAlife magazina (rujan 2013.).