Naime, ronioci tvrde da su bili pod pritiskom da potpišu izjave kojima se turoperator Dive Pro Liveaboard oslobađa svih krivnji zbog katastrofe ronilačkog safari broda Sea Story. 11 preživjelih detaljno opisuje kako se tragedija odvijala, opisuju i nedostatke u sigurnosnim protokolima na brodu i užasne pokušaje egipatskih vlasti i Dive Pro Liveaboardsa da prikriju propuste koji su doveli do katastrofe, ali i one nakon katastrofe.

Podsjetimo, Sea Story je isplovio iz Port Ghaliba (Marsa Alamo) 24. studenog s 46 ljudi na brodu (prethodna izvješća su navodila 44 čovjeka na brodu), uključujući 31 ronioca, tri egipatska ronilačka vodiča i 12 egipatskih članova posade. Plovili su prema Sha’ab Satayu (poznat kao Dolphin Reef), a oko tri sata ujutro (u ponedjeljak, 25. studenog) brod se prevrnuo na desni bok zarobivši nekoliko putnika u desnim kabinama pod vodom, dok su lijevi bok i krma ostali djelomično iznad vodene linije.

Egipatska vojska i mornarica pokrenule su operaciju potrage i spašavanja i na kraju je spašeno 35 ljudi s broda. Pet ih je ostalo zarobljeno u zračnim džepovima ispod palube, uključujući švicarski par i njihovog ronilačkog vodiča koji su se, pokušavajući pobjeći, našli zarobljeni u strojarnici gotovo 36 sati. Četiri tijela su izvučena iz prevrnutog čamca, ali još sedam ljudi, uključujući britanski par Jenny Cawson i Tariga Sinadu, nikada nisu pronađeni i pretpostavlja se da su mrtvi.

Neposredno nakon katastrofe egipatske su vlasti brzo prebacile krivnju na uvjete na moru, guverner Crvenog mora (general-bojnik Amr Hanafi) rekao je da je Sea Story prevrnuo divovski val. Iako su za taj vikend bili najavljeni jaki vjetrovi, preživjeli pričaju drugačiju priču o vremenskim uvjetima te noći. Iako je more bilo dovoljno nemirno da neki putnici nisu mogli spavati, video koji je podijelio jedan od putnika pokazuje kako posada izvlači jedan od malih RIB-ova nakon što se otkvačio s ronilačke palube. Dr. Simon Boxhall, vodeći oceanograf sa Sveučilišta u Southamptonu, rekao je za BBC da uvjeti na moru “nisu neuobičajeni te da su u skladu s valovima od 1,5 metra”, što je relativno normalno za krstarenja Crvenim morem. Dr. Boxhall je također rekao da nije vjerojatno da je veliki val udario u brod. “Nema šanse da se val od četiri metra pojavio u toj regiji u to vrijeme.”

Sarah Martin (liječnica iz Lancastera) također je sugerirala da uvjeti na moru nisu tako loši kao što je isprva objavljeno. “Gledajući valove, vrijeme nije bilo strašno”, rekla je za BBC. “Namještaj je klizio po palubi, pitali smo posadu je li to normalno, a oni su samo slegnuli ramenima, tako da nismo shvatili u kakvoj smo opasnosti.” Preživjeli s kojima je razgovarao BBC kažu da je, iako je more bilo valovito, brod bio “nestabilniji nego što su očekivali”. Oštro se zakotrljao prije nego što se prevrnuo uz glasan prasak, a onda su se motori ugasili i svjetla otkazala.

Sigurnosni propusti postali su očiti u trenutku kad su putnici pokušali pobjeći. Namještaj nije bio osiguran, prsluci za spašavanje ili nisu bili lako dostupni ili, ako jesu, imali su nefunkcionalna svjetla. Dr. Martin i neke druge putnike koji su s njom napustili brod pokupio je jedan od Sea Storyjevih RIB-ova (gumenjak) na kojem su već bili kapetan i nekoliko članova posade. Plutali su osam sati bez hrane, vode i svjetiljke prije nego što su ih pokupili spasilački čamci.

Svi izvještaji potvrđuju da je Sea Story potonuo između dva i tri sata sata ujutro, a ipak je objavljeno da se alarm nije oglasio do 5.30 ujutro. Nakon što su spasilačka plovila stigla do pogođenog broda, proći će još 27 sati prije nego što oni koji su bili zarobljeni u svojim kabinama budu spašeni.

Lucianna Galetta i Christophe Lemmens, švicarski par zarobljen u strojarnici s jednim od egipatskih voditelja ronjenja (Youssef al-Faramawi), pronašao je Youssefov ujak Khattab koji je i sam instruktor ronjenja. Iako je zauvijek zahvalna za al-Faramawijeve napore da dođe do njih, gospođa Galetta se zapitala zašto je lokalni instruktor ronjenja prvi stigao do nje, a ne ronilac spasilac iz egipatske mornarice koji je stigao na mjesto događaja. “Čekali smo 35 sati”, rekla je za BBC. “Ne razumijem kako na egipatskim vojnim brodovima nema ronilaca.”

Međutim, kada su se sigurno vratili na kopno muke preživjelih bile su daleko od kraja. Neki su odvedeni u bolnicu na liječenje, a drugi su smješteni u odmaralište, ali su odmah stavljeni pod pritisak da prodaju priču o preživjelima čudne prirodne nesreće. Jedan preživjeli rekao je za BBC da su bili podvrgnuti onome što se činilo kao ispitivanje od strane ljudi za koje su rekli da su suci u sklopu službene istrage egipatskih vlasti. Dr. Martin je rekla da im je rečeno da ne napuštaju sobu za razgovor dok svi ne daju izjave koje je zatim na arapski preveo zaposlenik Dive Pro Liveaboarda. Španjolski ronilac Hissora Gonzalez rekao je za BBC da mu je jedan zaposlenik touroperatora rekao da mu mora reći što se dogodilo, a onda da mora potpisati neki papira. Svi oni s kojima je BBC razgovarao rekli su da nemaju pojma što je pisalo na dokumentima za koje se tražilo da ih potpišu, iako su neki uspjeli upotrijebiti svoje telefone da prevedu dijelove arapske verzije svojih izjava i otkrili su da su ključni detalji spomenuti u vezi sigurnosnih kvarova izostavljeni.

Predstavnici Dive Pro Liveaboarda također su pokušali natjerati preživjele da potpišu izjave o odricanju od odgovornosti za incident, neki dok su davali iskaze svjedoka, drugi baš dok su išli prema zračnoj luci u Kairu. Jedan od preživjelih rekao je BBC-u da je predstavnik Dive Pro Liveaboarda lažno pokušao tvrditi da su dokumenti koje su trebali potpisati papiri za dopuštenje za prolazak kroz sigurnosne kontrolne točke između Marsa Alama i Kaira jer su im putovnice izgubljene u more.

Sigurnosni propusti na ronilačkim brodovima u Egiptu

Tragedija broda Sea Story drugi je fatalni incident broda turoperatora Dive Pro Liveaboard prošle godine jer je u požaru koji je uništio brod Sea Legend u veljači 2024. smrtno stradala jedna Njemica. Ubrzo nakon tragedije Sea Storyja ronioci su za Sky News rekli da su zabrinuti zbog sigurnosnih standarda brodova na drugom ronilačkom brodu Dive Pro Liveboarda (Sea Pearl), rekavši da nije bilo odgovarajuće vježbe okupljanja i da nedostaje prsluka za spašavanje. Pet egipatskih brodova za ronioce izgubljeno je 2024., a još jedan incident koji je uglavnom ostao neprijavljen izbjegnut je u posljednji trenutak sredinom prosinca kada je 28 putnika i članova posade spašeno nakon što je njihov brod pretrpio štetu i počeo primati more odmah nakon isplovljavanja iz luke Ghalib.

U lipnju 2023. tri su britanska ronioca poginula kada se popularni liveaboard Hurricane zapalio na grebenu Elphinstone, dva mjeseca nakon što se Carlton Queen prevrnuo u blizini Sha’ab Abu Nuhasa. Nakon potonuća broda Sea Story egipatske su vlasti pokušale stvoriti dojam da poduzimaju sve potrebne radnje kako bi spriječile daljnje propuste u pogledu sigurnosti na ronilačkim brodovima nametanjem dodatnih zahtjeva za certifikaciju inženjerima posade, što je rezultiralo otkazivanjem mnogih ronilačkih putovanja Crvenim morem krajem prosinca i u siječnju 2025. godine.

Neizvjesno je hoće li dodatni certifikati posade utjecati na sigurnost ronilačkih safari brodova u Egiptu, ali učestale nesreće ronilačkih brodova u egipatskom Crvenom moru sigurno su alarm za uzbunu pa svi ronioci koji imaju rezervirane termine za ronilačka krstarenja ili namjeravaju rezervirati takva putovanja trebaju sami provjeriti koliko je siguran brod kojim namjeravaju ploviti Crvenim morem.

scuba
+ posts