Jedno od svjetskih prirodnih čuda ozbiljno je oštećeno izgradnjom željezničke pruge za meksički “vlak Maya” koji vozi kroz džunglu Yucatána.
SCUBAlife je već pisao o izgradnji infrastrukture za “vlak Maya” koja će uništiti legendarne Cenote te borbi ronilačke industrije protiv tog projekta, ali čini se da je borba izgubljena. Dio željezničke pruge za taj vlak u dužini od 120 kilometara (dio 5 Jug) prolazi izravno preko poznatog špiljskog sustava Sac Actun – Dos Ojos, drugog najdužeg poznatog podvodnog špiljskog sustava na svijetu i najvećeg slatkovodnog vodospremnika u Meksiku.
Većina ronilaca na svijetu zna za ovaj špiljski sustav, a godišnje u njemu zaroni nekoliko milijuna ronilaca. Nažalost, sad se sve mijenja i Cenote postaju veliko gradilište pa će oni koji nisu tamo ronili ostati uskraćeni za nevjerojatne prirodne ljepote i ugođaj netaknute prirode u Cenotama.
Devastacija koja je izazvana konstrukcijom vlaka, kako za cenote, tako i za džunglu koja okružuje prugu samo je dio problema i može dovesti do nepojmljivog uništenja dalje niz liniju željeznice. Cenote koje posjećuju rekreativni ronioci pružaju tek mali uvid u kompleks špilja ispod poluotoka. Istraživanje tog kompleksa opasno je, dugotrajno i ograničeno na malu skupinu speleoronilaca specijalista koji imaju znanje i vještine za ronjenje kroz kilometre uskih špiljskih sustava znajući da čak i manje pogreške mogu značiti smrt.
Sistema Sac Actun, jedan od najpoznatijih dijelova kompleksa savršen je primjer koliko malo još uvijek znamo o Cenotama. Ekspedicije za istraživanje granica Sac Actuna započele su 1987. i sve do 2011. smatralo se da je to najduži podvodni špiljski sustav na svijetu s oko 230 kilometara duljine. Rekord je tada privremeno uzeo Ox Bel Ha do 2018. godine kada je otkriveno da je Sac Actun povezan sa sustavom Dos Ojos, što produžuje ukupnu duljinu na 386 kilometara. 2023. godine Ox Bel Ha ponovno je preuzeo krunu najduljeg podvodnog špiljskog sustava na svijetu s izmjerenom duljinom od 435,8 kilometara. Iz ovoga se jasno vidi da se ima još puno toga za istražiti, a evolucija ronilačke tehnologije nedvojbeno će nam omogućiti da putujemo dalje. Ekspedicija u prosincu 2023. otkrila je da je Plava rupa Taam Ja’, ogromna vrtača smještena južno od poluotoka Yucatán u zaljevu Chetumal, duboka najmanje 420 metara i da joj se ne vidi dno. Analiza vode u pokazala je da je povezana s Karipskim morem pa je gotovo sigurno da ta poveznica ide preko iste krške strukture u kojima nastaju Sac Actun, Dos Ojos i Ox Bel Ha.
Međusobno povezani sustavi vodospremnika Yucatána stvaraju jedan od najvećih problema koje vlak Maya donosi za okoliš. Svako onečišćenje koje uđe prouzročeno izgradnjom i radom željeznice završit će i teći kroz sustav sve dok ne dođe do koraljnih grebena koji okružuju obalu Quintana Rooa, od Cancúna do Playa del Carmena, a možda i na pučini do otoka Cozumel.
Krš nije čvrst temelj na kojem bi se mogla graditi infrastruktura pa u pokušaju da spriječe buduće urušavanje i minimaliziraju štetu na Cenotama inženjeri zabijaju stupove od čelika i betona u tlo koji trebaju služiti za podizanje i podupiranje težine pruge i vlakova. Procjenjuje se da je između 15.000 i 17.000 betonskih stupova, od kojih je svaki okružen čeličnom cilindričnom čahurom koja djeluje kao kalup dok se beton stvrdnjava, već zabijeno na dubinu od oko 25 metara u područje Cenota. Naravno, sve će to s vremenom korodirati i napraviti još veću štetu Cenotama u kojima se još uvijek kriju i neprocjenjivi arheološki ostaci.
Dovršetak ove željeznice koja ostavlja 121 kilometar dug i 70 metara širok ožiljak kroz majansku džunglu čini se neizbježnim. Međutim, to je samo početak traume koja će biti nanesena Cenotama, a ronioci koji do sada nisu tamo ronili više nikada neće moći doživjeti one iskonske Cenote kakve je stvorila priroda.