Požari na ronilačkim brodovima nisu česti, međutim, niz nedavnih požara u Egiptu i Indoneziji pokazao je koliko opasni mogu biti.
Naime, neki od požara na ronilačkim brodovima u protekle dvije godine rezultirali su tragičnim gubitkom života pa su se ronilački turoperateri potrudili te uspostavljaju nove sigurnosne standarde i procedure za ronilačke brodove.
Ronilački brodovi koji su nedavno stradali u požarima bila su mahom vrhunska, dobro opremljena plovila od kojih su neka imala dugu i uzornu evidenciju službe. Postavlja se pitanje zašto su se onda požari dogodili te zašto su neki odnijeli i ljudske živote?
Što ronioci mogu poduzeti da se zaštite ako se suoče s požarom na moru?
Iako možemo poduzeti mjere predostrožnosti kako bismo spriječili izbijanje požara, stvarni izvor nastanka požara u velikoj mjeri nije posebno bitan nakon što vatra zahvati brod. Ono što je ključno za sigurnost putnika je vremenski period između početka požara i aktiviranja alarma, prisutnost odgovarajuće opreme za gašenje požara, jednostavnost izlaska u nuždi i obučenost posade u borbi protiv požara te pribranost putnika.
Jedna od stvari koju ronioci mogu učiniti jest da svoju ronilačku opremu uredno odlože na za to predviđena mjesta te tako ne blokiraju prolaze koji služe u slučaju nužde. Naime, često ronioci na brodu odlažu svoju opremu i suše ju posvuda, a u slučaju požara ta oprema blokira (ili usporava) prolaz ljudi. Također, nakon stupanja na ronilački brod ronioci se mogu potruditi i dobro upoznati brod te tako znati gdje su prolazi i kuda se mogu kretati u slučaju požara.
Ronilački turoperateri naglasak stavljaju i na obuku posade ronilačkih brodova te adekvatnu i ispravnu protupožarnu opremu i alarme. No, naglašavaju da se svi ronioci nakon stupanja na brod moraju upoznati s procedurama u slučaju kritičnih situacija. Dakle, posada je dužna roniocima održati briefing o postupcima u slučaju požara, a ronioci su dužni poslušati taj briefing. Od vitalne je važnosti da svi putnici dobiju sigurnosne upute nakon ukrcaja na brod prije nego brod isplovi. To može stvoriti dodatni posao za osoblje i posadu broda jer ronioci koji dolaze s različitih lokacija često stižu tijekom cijelog dana i u sitne jutarnje sate, ali to ne bi trebalo spriječiti posadu da odrade ovu sigurnosnu proceduru. Moguće je da vam posada kaže kako će se taj briefing održati sljedećeg jutra, ali to znači da je prva razina sigurnosne procedure već probijena pa se nemojte ustručavati inzistirati na brifingu prije nego što se povučete na večer u svoju kabinu kako biste, ako se dogodi najgore, znali kako najlakše izaći iz svoje kabine te kamo nakon toga krenuti.
Nakon ukrcaja na ronilački brod potrudite se i provjerite znakove u prolazima te provjerite znate li gdje se nalaze svi izlazi, a ne samo onaj koji vam je najbliži jer ćete možda trebati koristiti alternativni put u slučaju nužde. Provjerite i znate li rukovati ručkama na vratima ili otvorima i na koji se način otvaraju te, ako je potrebno, pogledajte ili prođite kroz njih kako biste točno znali gdje ćete izići kroz koji izlaz.
Lokacije i upute za korištenje prsluka za spašavanje moraju biti dio brifinga, a svaki ronilac trebao bi obući i zakopčati prsluk za spašavanje kako bi bio siguran da to zna. Također, zborno mjesto na brodu trebate posjetiti, a ne samo saslušati gdje se na brodu nalazi.
Međutim, nisu svi hitni slučajevi jednaki i trebali biste biti informirani o tome koje ćete upute dobiti pod kojim okolnostima. Napuštanje broda je posljednja opcija i možda nije prva opcija u svakoj hitnoj situaciji.
Sigurnosna oprema
Protupožarni alarmi i detektori dima bitni su na ronilačkim brodovima i vaše je pravo provjeriti rade li i kada su posljednji put testirani. Neki (ne svi) imaju i tipku za testiranje tako da barem možete zamoliti posadu da pokaže da se alarm oglasi. Provjerite prisutnost bilo kojeg ručno upravljanog protupožarnog alarma i, ako to već nije pokazano tijekom sigurnosnog brifinga, zatražite testiranje (ako je moguće).
Jeftini detektori dima i ugljičnog monoksida pogodni za putovanja široko su dostupni, a mnogi ronioci, shvaćajući da pozornost na zdravstvene i sigurnosne mjere nije univerzalna, donose svoje i stave ih u svoju kabinu na brodu.
Svaki renomirani ronilački turoperater imat će aparate za gašenje požara na brodu, a većina će imati i osobne uređaje pohranjene u kabini za goste i barem jedan veći u svakoj prostoriji na plovilu. Provjerite znate li gdje se nalaze najbliži protupožarni aparati i, iako ih ne možete u potpunosti testirati, jednom ih pregledajte kao što biste to učinili s ronilačkom bocom – provjerite opće fizičko stanje, manometar i crijevo, potražite prisutnost i oštećenje sigurnosne igle i plombe protiv neovlaštenog otvaranja ako postoje i provjerite inspekcijsku naljepnicu na kojoj bi trebao biti nedavni datum inspekcije. Nemojte se ustručavati pitati člana posade za objašnjenje kad je naljepnica na jeziku koji ne razumijete.
Baterije
Problemi s punjivim litij-ionskim baterijama dobro su poznati. Ronioci često koriste opremu koja ima takve baterije, a oštećenja, prodor vode i loše izvedene nestandardne baterije mogu eksplodirati ili se zapaliti te ih je gotovo nemoguće ugasiti. Stoga dobro provjerite svoju opremu koja sadrži takve baterije (fotoaparati, ronilačke svjetiljke, ronilački kompjuteri…). Prisutnost uređaja koji se napajaju litijevim baterijama je problem čak i kad su te baterije potpuno ispravne. Naime, ako se dogodi požar na brodu i zahvati baterije, one mogu ubrzati širenje požara dok istovremeno ispuštaju otrovne kemikalije. Stoga razmislite gdje držite takve baterije. Problemi se mogu ublažiti punjenjem baterija na mjestima za punjenje na brodu, a savjetujemo da ih nikada ne punite u svojoj kabini bez nadzora ili preko noći i nikad ne kupujte baterije od nepoznatih (uglavnom jeftinih) proizvođača.
Ako se najgore dogodi…
Ako uočite požar na brodu odmah i glasno podignite uzbunu. Ne gubite vrijeme tražeći člana posade, samo počnite vikati i, ako postoji ručni alarm, aktivirajte ga.
Dim i vatra mogu se proširiti za nekoliko sekundi pa ne započinjite potragu za svojim stvarima i ne pokušavajte ponijeti svoju prtljagu sa sobom. Većina žrtava požara podlegne udisanju dima prije požara. Budite spremni kleknuti na koljena i puzati do izlaza (ako je potrebno).
Ako nosite naočale, redovito uzimate lijekove ili vam je potreban inhalator, razmislite o tome da ih držite u maloj vodootpornoj torbici ili torbici oko vrata kako ih ne biste morali tražiti u slučaju nužde. Slijedite upute posade kada ih daju – oni poznaju brod i najbolji izlaz i nikad se ne vraćajte u brod koji gori!
Obuka posade
Pitanje koje se pojavilo nakon nekih incidenata posljednjih nekoliko godina jest sposobnost posade da se bori protiv požara ili da se nosi s hitnim slučajem. Važno je napomenuti da neće svi ljudi (čak i uz obuku) dobro reagirati kada se suoče s hitnim slučajem, osobito prvi put, ali važno je da je posada što je moguće bolje pripremljena.
Imajući to na umu možete se unaprijed raspitati kakvu obuku prolazi posada i voditelji ronjenja. Također je vrijedno zapitati se koje su procedure na ronilačkom brodu u hitnim slučajevima te ima li brod osobe koje noću dežuraju. Mnogi ronilački brodovi putuju između ronilačkih lokacija tijekom noći pa su kapetan i neki članovi posade budni te bi trebali redovito provjeravati sve prostorije na brodu tražeći prisutnost i miris dima.
Čak i uz sve ove mjere opreza požari na brodovima se događaju. Zato, ako primijetite da nešto nije u redu, recite nekom od članova posade bez ustručavanja. Iako očekujemo da će sve mjere opreza biti poduzete, čak i oni koji navodno rade pod najstrožim sigurnosnim standardima skloni su propustima.