Istraga o tragičnom stradavanju “turističke” podmornice Titan koja je u lipnju 2023. tijekom pokušaja zarona do olupine Titanika u smrt odvela petero ljudi na svjetlo dana donosi neke nevjerojatne podatke.
David Lochridge, bivši zaposlenik tvrtke OceanGate koja je razvila podmornicu Titan na javnom saslušanju izjavio je kako smatra da je incident bio “neizbježan” jer je tvrtka “zaobilazila” standardna sigurnosna pravila. Tijekom svog svjedočenja objasnio je kako su izvršni direktor Stockton Rush i bivši direktor inženjeringa OceanGatea Tony Nissen uklonili Laboratorij za primijenjenu fiziku (APL) Sveučilišta u Washingtonu iz projektiranja podmornice Titan. Lochridge je dalje rekao da nije imao “nikakva povjerenja” u način na koji se Titan gradio u to vrijeme. Dodao je i kako smatra da su loše inženjerske odluke, rezanje troškova te posljedični nedostaci u proizvodu morali rezultirati katastrofom.
Tvrdi kako je jasno upozoravao na sve nedostatke koje je primijetio, ali su njegove primjedbe odbačene. Želja da se stigne do Titanica što je prije moguće kako bi se zarađivalo stvarala je veliki pritisak pa su zaobilažene standardne sigurnosne procedure pri konstruiranju, održavanju i testiranju podmornice Titan. Kaže kako je puno koraka na tom putu propušteno i tvrdi da je to bilo jasno i drugim iskusnim pilotima podmornica.
Što se tiče dijelova i komponenti korištenih za izradu podmornice Titan Lochridge je rekao: “Sve što je stiglo imalo je anomalije ili nedostatke u samom proizvodu”. Također je rekao da su svi dijelovi prenamijenjeni s izvornog plovila, s izuzetkom trupa od ugljičnih vlakana koji je smanjen.
Neki zaposlenici tvrtke OceanGate naglasili su da podmornica Titan nikad nije prošla testiranje treće strane te da je često bila izložena raznim vremenskim uvjetima dok je bila uskladištena. Također su potvrdili da je na Titanu tijekom 13 zarona prema Titanicu u 2021. i 2022. godini zabilježeno čak 118 tehničkih problema.
O samom incidentu svjedočili su i zaposlenici OceanGatea koji su bili na matičnom brodu i sudjelovali u operacija zaranjanja podmornice Titan do olupine Titanika. Oni navode kako su planirali da Titan za manje od tri sata zaroni do Titanika, ali je podmornica ubrzo izgubila kontakt sa svojim matičnim brodom Polar Princeom. Navode da je posljednja poruka koju je poslala posada iz Titana glasila “ispuštena dva utega”, što znači da je podmornica ispustila dva utega u nadi da će se tako vratiti na površinu oceana. Nažalost, čini se da u OceanGateu nisu imali nikakav plan spašavanja. OceanGate na matičnom brodu nije imao nikakvu podmornicu za spašavanje, a prije urona podmornice Titan nije procijenjen sigurnosni rizik i nije postojao plan za spašavanje.
Olupina podmornice Titan pronađena je na dnu oceana 300-tinjak metara od pramca Titanica, a objavljene su i snimke nastale na dubini od oko 3776 metara na kojima se vidi Titanov slomljeni rep i fragmenti podmornice uokolo.
Nažalost, prema dosadašnjim saznanjima možemo samo zaključiti da je pohlepa nekih ljudi u OceanGateu dovela do ove katastrofe jer povijest istraživanja morskih dubina u podmornicama (i izleta u dubine u podmornicama) ne pamti ovakvu tragediju, a statistike kažu kako je zapravo istraživanja morskih dubina u podmornicama prilično sigurna stvar.
Stanko Borić je iskusni novinar i urednik web portal www.scubalife.hr, a piše o svim ronilačkim temama, od ronilačke opreme, putovanja, fotografije, povijesti ronjenja, asocijacijama, lokacijama...